دانلود فیلم: وال ای (2008)
دانلود فیلم: فیلم "وال ای (2008)" در آیندهای دور اتفاق میافتد که یک ربات زباله جمعکنِ کوچک، وارد یک سفر فضایی ماجراجویانه میشود و میتواند سرنوشت را بشریت تعیین کند، در این بین اتفاقاتی میافتد که …

نقد جامع فیلم "وال ای (2008)":
فیلم "وال ای" تصویری از آینده را در برابر بشر امروز قرار میدهد. آینده یا Future از جمله دغدغههایی است که بشر را از زمان نخستین در خود درگیر کردهاست. اشتیاق بشر برای دانستن در باره آینده از عهد باستان وجود داشتهاست در آن روزگار پیشگوها و کاهنها ارج و قرب بسیار داشتهاند و همواره مرجعی برای رفع نگرانیهای مردم و حاکمان بودهاند. انسان مدرن امروز، دیگر تاب پذیرش خرافات و یاوههای پیشگوها را ندارد ولی دغدغهها و نگرانی هایش باقی است. برای همین گروههای مطالعاتی ایجاد شدند که در باب بحثی به نام “Futures Study” یا “آیندهپژوهی” کار کنند. در این گروهها، دانشمندان در رشتههای مختلف ، به تحلیل روند موجود جوامع بشری میپردازند و و پس از پی بردن به آینده احتمالی بشر، آنرا آسیب شناسی میکنند. اگر در این روندها، مسیر خطرناکی را بیابند ، پیشنهاد تغییر روند برای تغییر آینده را میدهند . یکی از روشهای متداول آیندهپژوهی، “چشم اندازسازی” یا “Visioning” است. در این روش، تجسم و تصویری نهچندان دقیق از آینده ترسیم میشود. در این روش برخلاف روشهای دیگر آیندهپژوهی، ردپایی از اکنون به آینده مشهود نیست، بلکه بیشتر شبیه پرشی به آینده است. از این زاویه، انیمیشن Wall-E ((Waste Allocation Load Lifter – Earth Class را میتوان چشماندازی از آیندهبشر دانست. این انیمیشن با توجه به روند کنونی جوامع بشری، وضعیت بشر در هفتصدسال بعد، پیشبینی میکند. زمین به سبب رشد فزاینده آلودگیهای زیست محیطی، قابلیت حیات را از دست دادهاست و بشر قادر نیست بر روی آن زندگی کند. انسانها ناچار میشوند زمین را ترک کنند و به کشتی فضایی در اعماق کهکشان پناه ببرند. فصل اول این انیمیشن، تصویر زمین در آن زمان است. الگوهای توسعه اقتصادی و صنعتی جاری در دنیا ، در جهت تخریب و انهدام محیط زیست انسانی گام برمی دارند و در مقابل تصمیمات کلان و بین المللی برای مقابله با آلودگیها و حفاظت از محیط زیست روند کند و تدریجی را طی می کنند و اصولاً در اجرا نیز با مشکلات زیادی روبه رو هستند. لذا تصویری که Wall-E از آینده زمین ترسیم میکند، باورپذیر و غیر تخیلی است و در حقیقت هشداری برای انسانها است که در صورت متوقفنکردن این روند، این تصاویر، سرنوشت محتوم بشر خواهد بود. در این انیمیشن، تنها ساکن زمین رباتی است که از این مهاجرت بزرگ انسانها از زمین، جاماندهاست و بر طبق برنامهریزی خود، هر روز کارش را در زمان معین انجام میدهد. Wall-E رباتی است که از بدن مکعبی شکل برخوردار است و تنها یک دوربین دوچشمی به جای سر ، نقش هدایتکننده را برای او دارد. تنها همراه او در این برهوت، سوسک کوچکی است که در کنار او زندگیمیکند. این سوسک نمادی از تلاش طبیعت برای ادامه حیات است. در روزگاری که بشر حیات را از بین بردهاست، طبیعت همچنان به حفظ آن اهتمام دارد. Wall-E نوار ویدیویی را میان زبالهها پیدا کردهاست و سالها، آن را نگاه کرده است. نوار ویدئویی مربوط به فیلم موزیکالی به نام Hello Dolly است. این فیلم ترانهای دارد با نام “لباسهای یکشنبهات را بپوش” یا ” Put on Your Sunday Clothes” این ترانه، داستان دو جوان را تعریف میکند که در یک شهر دورافتاده گیرافتادهاند و تمام سعی خود را میکنند که برای اینکه ،حتی برای یک روز، از آن شهر بگریزند. همچنین ترانهای دیگر” فقط یک لحظه طول میکشه ” یا ” It Only Takes a Moment” در آن فیلم موزیکال است. Wall-E بارها در خلوت خود این فیلم را دیدهاست و سعی در پردازش صحنههای آن کردهاست و با آن ارتباط برقرار کردهاست. او سعی میکند در خیال خود دستان کسی را بگیرد و با او برقصد. این موضوع که یک ربات بتواند موقعیت و صحنهها را تحلیل کند و نسبت به آن، از خود احساسات بروز دهد، شاید تخیلی جلوه کند؛ اما به واقع اینگونه نیست. همکنون پژوهشگران اروپایی در قالب پروژهای موسوم به” Felix Growing ” و با همکاری ۲۵ متخصص رشتههای رباتیک، روانشناسی واعصاب و روان از شش کشور اروپایی، موفق به طراحی نرمافزاری شدهاند که میتواند احساسات یک انسان اعم از شادی، غم و خشم را درک کند. برای همین این روند قابل پیشبینی است که در آینده رباتی بتواند حس “عشق” و “تنهایی” را درک بکند و بتواند به درد انسانها دچار بشود! در طول سالیان متمادی، Wall-E به برنامه روزانهاش مشغول است. اما آمدن یک میهمانناخوانده، برنامه روزانه Wall-E را به هم میریزد. ربات جستجوگری بهنام EVE برای یافتن گیاه به زمین میآید. نحوه ارتباط برقرار کردن این دو ربات، از صحنههای زیبای انیمیشن است. ربات EVE هم فقط دارای چشم است. به عبارت دیگر در ارتباط بین این دو ربات، تنها ابزار ارتباطی حالت چشمها و صدایی مکانیکی است. نحوهشکلگیری ارتباط بین دو ربات که ارتباطی شبهعاطفی است، مورد بحث است. دو ربات، از زبان مکانیکی استفاده میکنند. شاید جالب باشد که کارگردان به عمد از کمترین دیالوگ برای این دو شخصیت بهرهگرفته است و در متن این دیالوگهای اندک ، از واژههای “عاشقانه” و “عاطفی” استفاده نشدهاست اما مخاطب ارتباط عاطفی ایحاد شدهرا باور میکند. این ارتباط بین این دو شخصیت خاص، قابل بحث و بررسی است. اکثر صاحبنظران ارتباطات معتقد هستند که ارتباطات چیزی جز انتقال ”معنی“ از فرستنده به گیرنده نیست. اما آنها ”معنی“ را در درون ”پیام“ نمیجویند بلکه آن را در ”شخص گیرنده“ جستجو می کنند. یکی از زبانشناسان معروف به نام ”مالینوفسکی “میگوید: ”مفهوم و معنی در دل کلمات نهفته نیست، بلکه معنی در ”اوضاع و احوال“ اجتماعی، وضع ادای کلمات، ساختمان جمله، اثرکلمات مجاور بر یکدیگر و دهها عامل دیگر مبتنی می باشد. “ بدین ترتیب ”معنی“ در بستر ”شرایط اجتماعی“ قرار میگیرد که هر پیام با توجه به وضع فرستنده و گیرنده دستخوش دگرگونی میشود.در اینجا فرستنده این پیامعاطفی ، Wall-E است که با حالتچشم، توجهبیش از حد و لمس دستانش وبه عبارت دیگر با زبان بدن (body language) سعیمیکند معنای پیامش را به گیرنده – EVE- انتقالدهد. حتی سعی میکند عاشقانه دست EVE را بگیرد اما این برای EVE بیمعنا است و پیام منتقل نمیشود و ارتباط شکست میخورد. در آخر انیمیشن، که EVE ، فیلم ضبطشدهای – از زمانی که به حالت OFF فرورفتهبود تا سفینه به دنبالش بیاید- را میبیند و حرکات و تلاشهای Wall-E را پردازش میکند، تازه به معنای کار Wall-E پیمیبرد و با تاخیر زمانی پیام منتقل میشود و ارتباط عاطفی شکل میگیرد. این یکی از نقاط قوت این انیمیشن است که دو طرف یک رابطه را همسان با تواناییهای یکسان فرض نکرده است و سعی کردهاست با این کار به جذابیت و باورپذیرکردن خط داستانی بیفزاید. فصل دوم این انیمیشن، به انسانها و نقش آنها در این برهه زمانی میپردازد. روند پیشرفت علم تا به امروز، به گونهایای بوده است که زندگی هر روز راحتتر از دیروز شدهاست و انسان با فعالیت کمتر، به نتایج بیشتری میرسد. بر اساس این فرض، Wall-E تصویری که از انسانها ارائه میکند ، انسانهایی هستند که به اصطلاح Coach Potato هستند. این اصطلاح به کسانی اطلاق میشود که کاری جز خوردن و دیدن تلویزیون ندارند و همه وقت خود را صرف تماشا تلویزیون به همراه خوردن نوشیدنی و تنقلات میکنند. با تحلیل این روند، بعید به نظر نمیرسد که در آینده انسانها به موجودات مصرفگرایی تبدیل شوند که هیچ غایتی در زندگی ندارند و هرگونه تلاشی –حتی بلند شدن از جای خودشان – برایشان بیمعنا است. انسانها به قدری به ابزارها وابسته شدهاند، که حتی دیگر قادر به بهرهگیری از تواناییهای خویش نیستند و به صورت اغراقشدهای، حتی برای بلند شدن از جایشان، نیاز به رباتها دارند. این وضعیت نیاز همهجانبهانسانها به رباتها، به ماشینها قدرت خاصی بخشیدهاست و اینگونه به نظر میرسد که رباتها بر انسانها تسلط پیدا کردهاند. با توجه به اتکا روزافزون بشر به ماشین، این امر دور از انتظار نمیباشد. آیزاک آسیموف در داستانهای تخیلیاش برای جلوگیری از وقوع این امر، برای رباتها قوانین سه گانهای وضع نمودهاست: نخست یک ربات نباید به هستی انسان آسیب برساند یا به واسطهی بی حرکتی زندگی یک انسان را به مخاطره بیاندازد .دوم، یک ربات باید از دستوراتی که توسط انسان به او داده میشود اطاعت کند جز در مواردی که با قانون نخست در تضاد باشد . سوم، در نهایت یک ربات تا جایی که با قانون اول در تضاد نباشد، از خود محافظت کند . اما این سه قانون هم تضمینی برای عدم تسلط رباتها ایجاد نمیکند. در این انیمیشن، وقتی Wall-E و EVE گیاه را میآورند و کاپیتان با پیدا شدن این گیاه، متوجه وجود “زندگی” بر روی زمین میشود و تصمیم میگیرد که به انسانها را به زمین بازگرداند. او به ربات خودکار کشتی فضایی دستور بازگشت میدهد. برای ربات تعریف شده است که زمین جای خطرناکی است و حیات انسان را به مخاطره میاندازد. ربات خودکار مطابق قانون دوم آسیموف، از دستور کاپیتان سرپیچی میکند و مانع از اجرای آن میشود در حالی که مطابق قانون اول، مواظب است هیچ آسیبی به کاپیتان نرسد. به عبارت دیگر، این که تعریف “خطر” و مفاهیم دیگر، ممکن است با زمان دچار تغییر شود ولی تعریف برنامهریزیشده در یک ماشین، تغییر نمیکند و این سبب مشکلات بسیار میشود. ادگار مورن که به فیلسوف “عدم قطعیت” شهره است، می گوید:” جهان ما جهانی است آکنده از عدم پیش بینی و بی نظمی یعنی عدم قطعیت . نه تنها نوعی عدم قطعیت تجربی بلکه همچنین عدم قطعیتی شناختی زیرا مقولات مغزی ما نمیتوانند برخی از واقعیتهای ذاتا درک ناپذیر همچون منشاء جهان را درک کنند. ” با این تعاریف، ساخت رباتی که با فرمولهای قطعی و برنامههای از پیشنوشتهشده، بتواند در شرایط مختلف تصمیمگیری کند، عملی به نظر نمیرسد. لذا تسط رباتها بر انسانها، امری قابل پیشبینی خواهد بود. همانگونه که در Wall-E رباتها، قدرت خود را به انسانها نشان دادند و البته در این جدال انسانها وقتی پیروز شدند که روی دوپای خود ایستادند! این طنز ظریف این انیمیشن است که تا وقتی نشستهباشی، نمیتوانی تغییری در شرایط ایجاد کنی! در آخر انیمشن، Wall-E که باتریاش تمام میشود، پس از شارژ مجدد ، EVE را فراموش میکند و EVE فقط با لمس عاشقانه دستان Wall-E، موفق میشود حافظه او را برگرداند. آنها با آهنگ ” It Only Takes A Moment ” با هم میرقصند و به سبک انیمشنهای والت دیزنی، یک “Happy END” در ذهن مخاطب به یادگار میگذارند.
منتقد: سعید احمدیپویا
کاربران و منتقدین:
اطلاعات فیلم:

- کارگردان: آندره استانتون
- مدت زمان: 99 دقیقه
- زبان: انگلیسی
- فرمت: MKV
- محصول: آمریکا
- سال انتشار: 2008
- حجم فایل: 790 مگابایت
ارسال نظرات

















